INBOUND MARKETING?

DU HAR VÄL HÖRT TALAS OM INBOUND MARKETING?

av SARA CALMRAM / 2014-11-14

Sedan 2006 har Inbound marketing varit det mest effektiva sättet att göra affärer online. Har du aldrig hört talas om begreppet? Ingen fara – det är inte så komplicerat som det låter.

Utgångspunkten för hela diskussionen om varför marknadsföring förändrats är skillnaden i beteende hos våra kunder. När kundbeteendet ändras måste också metoderna för marknadsföring förändras för att vara effektiv. Tidigare använde vi ”push”marknadsföring där vi genom marknadsaktiviteter tryckte ut säljbudskap i olika kanaler. Idag kan vi snarare prata om ”pull”marknadsföring på grund av de förutsättningar som Internet ger kunderna idag. Den digitala utvecklingen har skapa medvetna kunder som jämför, söker och ställer krav innan de köper.

Tidigare köpte vi DM, telefonlistor och annonsplatser för att försöka hitta och attrahera kunder. Vi tryckte ut våra budskap i en mix av kanaler och hoppades på det bästa.

Inbound marketing fokuserar på att skapa relevant och kvalitativt innehåll för kunden som drar kunden mot dina produkter och ditt varumärke. Genom att anpassa ditt innehåll bättre till dina kunders intressen och värderingar attraherar du trafik som du enklare kan konvertera, avsluta och vårda över tid. Låter det enkelt? Principen är inte svår – men den utgår från att du tar kontroll över ditt innehåll på nätet genom en tydlig strategi. 

 

blue_line.jpg

Med vänliga hälsningar

Icon.png