INBOUND vs OUTBOUND

INBOUND vs OUTBOUND

av SARA CALMRAM / 2014-11-14

 

När telemarketing och annonsering och annan direkt irriterade marknadsföring fasas ut tar nya metoder vid med målet att hjälpa kunden i sitt beslut. SEO, sociala medier och hjälpfulla guider är en del i detta. Men vad är egentligen huvudskillnaden mellan inbound och outbound?

Här är några nyckelskillnader mellan traditionell outbound marketing som används för att trycka ut budskap – och den mer relevanta kraftfulla inbound marketing som går ut på att attrahera kunder.

undefined

 

 

FÖR- OCH NACKDELAR MED INBOUND vs OUTBOUND?

Vi har ju pratat om skillnaderna mellan inbound och outbound vad gäller förhållningssätt, kanaler och innehåll. Vad finns det mer för skillnader som en marknadsförare måste ta ställning till innan man gör sin prioritering?

 

INBOUND

undefined

 + Du når kunden närmare köpbeslutet

+ Högre kvalitet på innehåll

+ Högre konverteringsgrad

- Oförutsägbart

- Svårare att producera

- Svårt att kontrollera

- Svårt att mäta

OUTBOUND

undefined

+ Full kontroll på det som trycks ut

+ Lätt att producera och få ut i valda kanaler

+ Mätbart i kontaktkostnad och räckvidd

+ Förutsägbart

- Dyrt

- Du når kunder tidigt i köpprocessen

- Låg konverteringsgrad

 

blue_line.jpg

Med vänliga hälsningar

Icon.png