Stenskivor Sverige AB - 2014

Stenskivor.se har ökat sin omsättning från 1 mkr/år till 2 mkr/månad genom en ny digital strategi.

STENSKIVOR SVERIGE AB - 2014

UTMANING

Företaget Stenskivor.se hade bra produkter, duktiga medarbetare och nöjda kunder, men omsättning var låg och kunderna hittade inte dit. Uppdraget blev att se över hela företagets strategi, skaffa kunder och slipa säljprocessen. 

PROJEKT

Stenskivors utmaning låg i att skaffa nya kunder löpande då produkten är en sällanköpsvara. Strategin utgick från att vara kundens förstaval vid köksrenovering. Vi såg över företagets identitet och logotyp och byggde om webbplatsen så att den skulle konvertera bättre. Vi såg direkt resultat i ökning av organisk trafik och konvertering. För att förstärka ytterligare kopplade vi på Adwords. För att ta hand om den plötsliga ökningen av kundförfrågningar skapade vi en webbaserad CRM-lösning som vi integrerade med webbplatsen.

RESULTAT

Ett år senare är omsättningen uppe på nästan 2mkr/månad (jämfört med ca 1mkr/år) och stiger fortfarande. Vi fortsätter att arbeta med innehållsstrategi och en e-commercelösning för att företaget ska kunna hantera volymökningen.

BAKGRUND OCH ANALYS

November 2013. Med en omsättning på knappa miljonen var företaget bakom Stenskivor.se i trubbel. Bolaget hade allt! Bra produkter, fantastiska medarbetare och allt som krävdes för att göra kunderna nöjda. Vad saknades? Jo. Att nå ut till marknaden.

Vår uppgift blev att ta hand om hela strategin och kommunikationsplanen, samt verkställandet.

 

DIGITAL STRATEGI

Vi konstaterade snabbt att bolagets produkter var av den typen man inte köpte varje dag. Visst fanns det återkommande kunder men det var mest återförsäljare och partners. Stenskivors utmaning var att skaffa nya kunder löpande. 

Vi valde en digital strategi med utgångspunkt i att vara det första valet när en kund ska göra om sitt kök.  Den gamla webbplatsen attraherade inte kunder och konverterade dåligt. Den vilade då på en WordPress-lösning. WordPress är ett utmärkt verktyg men vi kände att sajten skulle bli mer attraktiv, flexibel och användarvänlig i Umbraco.

 

BRAND DEVELOPMENT & WEBSITE 

I samband med att vi kikade på webbplatsen kom vi in på frågan identitet. Den gamla loggan var helt enkelt inte bra och gick heller inte att uppdatera i rätt riktning Här krävdes något helt nytt. 

En ny logga, ny profil och en ny webbplats togs fram. Bara ett par dagar senare märktes en ökning i organisk trafik - och konverteringen. Det var dags att koppla in Adwords.

SÄLJPROCESS

Nästa problem att lösa fanns i bolagets säljprocess. Det började komma in leads. Dagligen. Det var man inte van vid. Hur hanterar man detta? Vi gjorde en snabb utvärdering på vad som krävdes och föreslog en webbaserad CRM-lösning som vi integrerade med webbplatsen.  

Resultatet var att offertförfrågningarna kom direkt in till företagets CRM. En säljare kunde nu plocka upp en lead och se hela förfrågningen. Tiden till första kontakten minskade från flera dagar till några timmar.

UTVÄRDERING

Nu, snart ett år senare efter att vi började samarbete är omsättningen uppe på nästan 2mkr/månad (jämfört med ca 1mkr/år) och stiger fortfarande. 

Det som är kvar för oss att göra är att fortsätta den digitala marknadsföringsplanen med vår contentstrategi och finslipa kring inbound marketing. Vi ska snart påbörja utvecklingen av en e-comlösning för att hantera bolagets standardprodukter såsom bord och enklare stenskivor. 

I framtiden kommer vi att integrera CRM och ekonomisystem (Visma) - men just nu är fokus på att underlätta för kunden (e-com) och frigöra interna resurser så att företaget kan hantera volymökningen.

blue_line.jpg

Med vänliga hälsningar
SKYHATT DIGITAL TEAM

Icon.png